El fin del petroleo (Paul Roberts)

En primer lloc volia demanar-vos “disculpes” per haver tingut el blog completament descuidat i sense donar senyals de vida. Les últimes setmanes els examens m’han tingut segrestat de tota vida pública i també del blog (afortunadament sembla que els resultats han estat força positius :) )

I en segon lloc, comentar-vos que finalment he acabat de llegir, El fin del petroleo de Paul Roberts. és un llibre que m’ha deixat impressionat en primer lloc perquè analitza l’escenari actual d’esgotament del petroli com a font d’energia barata des d’un munt d’òptiques diferents (ciència, tecnologia, economia, geopolí­tica, ecologisme, etc.) i realitza un anàlisi detallat però crí­tic també de les possibles alternatives, però en segon lloc pel gran treball d’investigació i documentació que hi ha darrera. Per a mi és un dels llibres de referència de sobre economia energètica.

No les resulta extraño [a los estadounidenses] que la Energy Task Force de la casa Blanca estudiara mapas de yacimientos y oleoductos iraquí­es ya en marzo del 2000, ni que la antigua compañia petrolera del vicepresidente, Halliburton, consiguiera un contrato por valor de muchos miles de millones de dólares con el gobierno de Estados Unidos para reparar yacimientos iraquí­es antes incluso de iniciarse la guerra de Irak. Ni que una de las primeras acciones de las fuerzas militares norteamericanas en Irak fuese establecer un perí­metro de seguridad alrededor del Ministerio del Petróleo irquí­ en el centro de Bagdad, mientras dejaban que hospitales, escuelas, servicios y otros elementos esenciales de la infraestructura nacional fuesen quemados y saqueados. Los estadounidenses se negaron a inquietarse por hechos como ésos porque analizarlos cuidadosamente podrí­a obligarlos a verlos como prolongaciones de un sistema energético fuera de control que empieza en su paí­s, en sus propios coches y hogares.

(…) no podemos permitirnos el lujo de limitarnos a esperar como evoluciona la economí­a energética. De ahora en adelante debemos adoptar un papel proactivo en la construcción de nuestro futuro energético, entendiendo en primer lugar cómo y por qué debemos transformar nuestro sistema de energí­a y después trabajando para asegurar que el cambio se produce. Porque en última instancia, la pregunta que se nos plantea no es si nuestro sistema de energí­a cambiará -de hecho el proceso está en marcha- sino si podremos aceptar el resultado.

Fitxa bibliogràfica
Tí­tol: El fin del petroleo
Autor: Paul Roberts
Editorial: Ediciones B (Grupo Z) Col·lecció Sine Quan Non
Any d’edició: Novembre 2004
Pàgines: 433