Stiglitz dona suport al govern bolivià 

Stiglitz, premi Nobel d’economia l’any 2003 i ex-assessor del Banc Mundial i de l’administració Clinton als EEUU, en una recent visita a La Paz ha expressat el seu suport al procés de “nacionalització” dels recursos hidrocarburí­fers. Stiglitz argumenta que els procesos de privatització no es van produir d’acord amb la legalitat i que per tant sols és legitim que Bolivia recuperi el seu patrimoni robat sinó que, en cas que hi haguéssin d’haver “compensacions econòmiques”, aquestes haurien de ser per al poble bolivií  i no a les empreses transnacionals afectades.

Stiglitz, però, ha anat més enllí  i ha criticat durament els TLC (Tractats de Lliure Comerç) bilaterals que els Estats Units estan negociant amb diversos països de la regió argumentant el frací s de les polí­tiques neoliberals imposades en el passat a la regió (el famós Consens de Washington) i la necessitat de buscar noves vies per al desenvolupament econòmic de la regió.

Curiosament, cap dels mitjans de comunicació espanyols que en les últimes setmanes han demostrat un enorme interès en tot el que succeïa a Bolivia es fa ressò d’aquesta notí­cia.

(…)
‘esos tratados no son justos para los paí­ses en ví­as de desarrollo’, porque son una imposición antes que el resultado de una negociación.
(…)
Estados Unidos ‘dice lo que tenemos que hacer y hay que aceptar’,
(…)
Con su opinión, dio la razón al mandatario boliviano, que decidió no entablar conversaciones con Estados Unidos para firmar un TLC y criticó los acordados por sus colegas de Colombia, Alvaro Uribe, y Perú, Alejandro Toledo.
(…)
‘Estos tratados bilaterales tienen un costo muy elevado porque muchas veces la gente común no va a tener acceso a medicamentos que, por ejemplo, están sujetos a propiedad intelectual’, y morirán por no pagar su elevado precio.
(…)
Stiglitz puso de ejemplo los efectos del acuerdo comercial entre Estados Unidos, Canadá y México (NAFTA, por sus siglas en inglés) y afirmó que ‘el desnivel económico entre México y EEUU se hizo más grande después de la vigencia de ese tratado’.
(…)
De manera indirecta, sugirió a Bolivia mantener su postura contra el TLC, porque -dijo- ‘muchas veces es mejor no tener un tratado a tener uno mal concebido y mal realizado’.
(…)
‘Todos los fracasos que tuvo el FMI, como la crisis en Asia y en el asesoramiento a varias economí­as, han reflejado más bien un fracaso y nos ha conducido a pensar que estas polí­ticas que ha recomendado eran erróneas’.
(…)
Stiglitz advirtió de que la ausencia de crisis en el sistema capitalista en la última época no significa que no las vaya a haber en el futuro
(EFE 19-05-2006)